Yamaha XV 535 karbiszinkron |
|
2013.05.09. 20:58 |
Az egyik leginkább túlmisztifikált karbantartási művelet a karburátorok szinkronozása. A profi műszerek drágák, de nagyon egyszerű fizikai jelenséget használnak, ami a kezünkre játszik. A Virago-sok szerencséje, hogy XV 535 esetében van ennek könnyen elvégezhető módja és olcsón építhető mérőeszköze. Spóroljunk meg magunknak 10 – 20 ezer forintot és költsük szervíz helyett beniznre.
A leírás PDF formátumban itt tölthető le, vagy online is olvasható az alábbi linken.
A szinkronozás első lépése a megfelelő szinkronteszter elkészítése. 2000 Ft-ból kihozható egy házi szinkronteszter, nem is kell hozzá túl sokminden. A motor hengerszámának megfelelő mennyiségű átlátszó benzincső (2 henger ~ 6 méter), egy marék U-szeg, egy méretes deszka vagy OSB/MDF lap, fél liter Arol 2T.
A dolog elve az, hogy a csövekben futó olaj egyforma vákuum esetén egyforma magasra kúszik fel. A mellékelt képen látható a műszer.
|
Így ápold a motorod! |
|
2013.04.01. 10:15 |
Ahogy egyre melegebb lesz és hosszabbodnak a nappalok, úgy jön meg a motorosok kedve a kétkerekűek leporolásához. Indulás előtt azonban rá kell néznünk pár dologra, hiszen a látszólag rendben talált kenőanyagok jelenthetik a legnagyobb veszélyt a motorra…A műveleteket az akkumulátor ellenőrzésével érdemes kezdeni. Nem zárt rendszerű akkumulátor esetén az alacsony elektrolit szintet ioncserélt vízzel kell pótolni. Vízhűtéses motoroknál lényeges, hogy a hűtőrendszerben legyen elegendő folyadék, az utántöltés ioncserélt vízzel kevert fagyálló folyadék koncentrátummal, vagy gyárilag készrekevert hűtőfolyadékkal végezhető el. Fontos, hogy kerülni kell a különböző típusú hűtőfolyadékok keveredését. A motorolaj minősége és állapota erősen befolyásolja a motor élettartamát, ezért mindig a motorgyártó által előírt teljesítményszintnek megfelelő motorolaj használata javasolt. Fontos kiemelni, hogy a motorolaj a nem használt motorkerékpárban is öregszik, ezért a motorolaj- és szűrőcserét minden idény elején célszerű elvégezni, ha legalább egy éve feltöltöttük már a gépet a kenőanyaggal.
Mindegy, hogy mennyit motoroztál vele: ha több mint egy éve cserélted, akkor a motorolajnak – és a szűrőnek – mennie kell!
|
Doki | Inditó relé probléma |
|
2013.03.01. 16:02 |
Szia, Doki! Olyan problémával jelentkezem, aminek a megoldására eddig nem kaptam sehol megfelelő választ. Van egy 2002-es Kawasaki ZX636R motorom és az vele a problémám, hogy csak úgy indul el hidegen, hogy az öninditó relét rövidre kell zárnom, mert külömben, csak kattog és az öninditót nem indita. Melegen ez a gond megszűnik, akkor akárhányszor indítok a motor indúl. Már vettem bele új aksit is, mert azt mondták, hogy a Kawasaki érzékeny az aksira. De az új aksival is ez a probléma fenn áll. Nem tudom mennyire számit az aksinál az inditó áram felvétel, de amit vetem, annak csak 90A. A Yuasa aksinál ez 120A, lehet hogy olyat kellene vennem és akkor ez a probléma megoldódna? Vagy ha valami más ötlet lenne, szívesen fogadnám. Válaszod előre is köszönöm!
|
Doki | kenőolaj választás |
|
2013.03.01. 15:58 |
Tisztelt Doki! most vásároltam egy 1994-es GSX1100F vasat. Órája szerint 62000 km van benne, de isten tudja a valódi km teljesítést. A motort minuszban vásároltam, az akksit akkor raktuk bele. Fél perces próbálkozás után már pöfögött a motor, tehát nagy baj nem lehet a belsejében. Mint gondos gazda, avétel után az összes kenőanyagot le fogom cserélni. Kérdésem az lenne, hogy egy ilyen "öreg", viszonylag nagy (140 LE) teljesítményű masinába milyen kenőolajat javasol (ásványi, rész-, vagy fullszintetikus), illetve milyen egyéb kopáscsökkentő adalék (pl. prolong, duralube) adható hozzá (ha egyáltalán javasolt?), amelyik az olajfűrdős kuplungszerkezetet nem károsítja. Várom válaszát, tisztelettel: Tóth Zoltán
|
Doki | SV 650 S alapjárat |
|
2013.03.01. 15:56 |
TIsztelt MotorDoki! Segítséget szeretnék kérni tőled. Van egy 2005ös Sv-m és mivel ma gyönyörű napsütéses idő volt, gondoltam, hogy meglátogatom a vasat a garázsban, amit ősszel szépen, gondosan eltettem télire. :) A lényeg, hogy beindítottam járt kb 1-2 percig, utána elment az alapjárat :( . Gondoltam, hogy picit megyek vele, hátha csak dacból csinálja, mert nem foglalkoztam vele túl sokat a nagy hidegben ( max. 2-3 hetente beindítottam kb. 5 percre). 1-2 km után azt hittem, hogy meggyógyult, de amire visszamentem a garázshoz , megint leállt. Ismét nincs alapjárat.. :( Ha folyamatosan húzom a gázt pl. 2000rpm-ig üresben, akkor is egyenleten a járás, és ha elengedem, leáll .Van ötleted, hogy ilyenkor mit érdemes kitisztítani, vagy megnézni??? Sajnos szervizbe nem fogom tudni mostanában elvinni, mert elég sok sárga papírfecnim gyűlt össze az utóbbi időben :) :( úgyhogy,úgy döntöttem, hogy megpróbálom én meggyógyítani a kis Kedvencemet. Lassan itt a jó idő és addigra valamit csinálnom kell. jaaaaa amit még elfelejtettem, hogy ősz végén kapott új gyertyákat, amivel rendesen működött. Előre is köszönöm a válaszodat, segítségedet. Üdv.: Zoli
|
Motordoktor Megőrülök: a fék csikorog, a szerelőm tanácstalan |
|
2012.09.06. 20:31 |
Megőrülök: a fék csikorog, a szerelőm tanácstalan
2012. szeptember 4., kedd 17:43
Kedves Motordoki !
Egy 2004-es Beverly 500-zal járok. Egy frissen elvégzett szerviz után az első és a hátsó fékek is csikorognak. Mivel két hét koptatás után is olyan volt a hangjuk, mint egy lovas szekérnek, visszavittem a szerelőhöz.Tisztességesen lereszelte a betétek szélét, illetve bekente hátoldalukat rezgéscsillapító pasztával, mégis csikorognak. Ezek után a szerelő széttárta a kezét, én meg égek minden piros lámpánál. Az autósok ijedten néznek a tükörbe, hogy ki rohan mindjárt beléjük. Van esetleg használható ötleted?
Előre is köszönöm:
Tamás
|
Motordoktor Szívás: fals a Suzukinál |
|
2012.08.13. 21:44 |
Szívás: fals a Suzukinál
2012. június 18., hétfő 10:28
T. motordoki.
Van egy 2000-ben gyártott Suzuki GS500-am 36000 (?) km-rel. A sztori a következő: mikor megvettem, 165 volt a végsebessége, és nem volt gondom vele. A vásárlás utáni átnézéskor kiderült, hogy az egyik henger szelephézagai teljesen rosszak, az egyik membrán a karbiban szakadt, a hozzá tartozó rugó törött.
|
Motordoktor Tekerték az óráját, megmenteném |
|
2012.08.13. 21:42 |
Tekerték az óráját, megmenteném
2012. június 26., kedd 11:01
Tisztelt Motordoktor!
Először is: gratulálok a rovathoz, nagyon sok okosságot tanulok meg belőle. Néhány napja vásároltam egy Virago XV 250 (1994)-es motort. Alapvetően jó állapotú, kompressziót mértük (9bar), a motor csendes (zörgés, csörgés hidegen sincsen, se szelep, se lánchangok), könnyen indul, nem füstöl, fokozatokat szépen veszi, negatívumot nem tudok felhozni. Kvázi laikusként azt mondhatom, hogy kiváló állapotban van. A km-óra 14680-at mutat, a gép állaga is ennek megfelelő. Ennek ellenére 18 éves. A műszaki története visszamenőleg nem ismert, a negyedik tulajdonosa vagyok. Az elődöm megbecsülte, de nála mindössze 2008-óta volt. Szeretném a Virago állagát minél hosszabb távon megőrizni. Nem tudom - és különösebben nem is érdekel - hogy tekertek-e vissza az óráján, ám a szervizelését a gyári előírások alapján szeretném folytatni. A kérdéseim a következők:
Ismeretlen múltú autóknál egy valamire való gazda azonnal vezérműszíj/lánc cserével kezd. Jelen esetben - én nem adok arra a 14680-ra - kvázi ismeretlen a futásteljesítmény. Mit javasol: cseréljek vezérműláncot? (Olaj+szűrő+levegőszűrő-csere természetesen alapból meglesz.)
Láttam néhány fotót interneten: Virago 250 blokk aljában 1cm-es olajsár kirakódással. Nyilván valóan ezek szélsőséges esetek: a blokk széthúzásán kívül miként tudom ellenőrizni a belső tisztaságot, vagy a tisztaságtól függetlenül: tud-e ajánlani olyan motortisztító adalékot/módszert, amellyel tisztára "moshatom" a belsejét? Szeretném, hogy a friss olaj tiszta környezetben dolgozzon, azt hiszem egy előtisztítás a legalapvetőbb lépés a long-life irányába.
Várom válaszát.
Üdv: Zoli
|
Motordoktor Balázs vagyok. Van egy Suzukim |
|
2012.08.13. 21:39 |
Balázs vagyok. Van egy Suzukim
2012. július 5., csütörtök 10:52
Jónapot!
Balázs vagyok.
Van egy DR500-as Suzukim. Hidegen nehezen indul, 10-15 rugás. Melegen viszont egy rugásra. Ez normális vagy vajon mi lehet a probléma? A motor kézi szivatós. 1987 vagy 86-os de csak 8000 km van bent. 4 ütemű. Előre is köszönöm válaszát.
Minden jót.
Balázs
|
Motordoktor Kiszáradtak a tömítések? |
|
2012.08.13. 21:37 |
Kiszáradtak a tömítések?
2012. július 7., szombat 09:23
Üdv!
Egy kérdéssel fordulnék önhöz.
Pár napja előszedtem a motorom, esetemben egy 89-es Fz 750. Szépen indul, szépen jár, viszont a karburátor alatt észrevettem üzemanyagot, és a karbin is vannak benzincseppek az alján. Ez lehet attól, hogy kiszáradtak a tömítések, vagy készüljek fel egy tömítés szettre?
Válaszát előre is köszönöm!
Roland
|
|