Trónkövetelő? Yamaha FJR1300A(S) teszt |
|
2013.09.13. 17:45 |
Trónkövetelő? Yamaha FJR1300A(S) teszt
Írta: KT#14 2013-09-13 00:00:01
A hangvillások szupertúrázójának frissített kiadását, illetve annak félautomata váltós, elektronikus futóműállítós változatát is próbára tettük egy-egy hosszabb útonSzöveg: Kovács Tamás Képek: Domino, BenZso, KT
A motorgyártás csúcsai egyik oldalról mindig a gyorsasági motorok lesznek, egy olyan kategória, amiben a mérnökök teljesítménye objektv tizedmásodpercekben mérhető. Amelyik gép lemarad a kör végén a célegyenesben, annak a főtervezője mehet térdepelni a kukoricára. Egy baj van csak: sportmotor eladásból vajas kenyérre se nagyon futná a műhelyben. Az ilyen motorok eladásából még se olasz, se japán nem élt meg a történelemben.
|
Vizet! |
|
2013.09.09. 07:03 |
A lég-olajhűtéses boxerek elérték teljesítőképességük határait, és hűsítő, friss vízért könyörögtek. Így hát a bajor mérnökök megkegyelmeztek nekik.
Harminchárom évvel ezelőtt kezdődött a német túraendurók sikertörténete, amikor a BMW piacra dobta első 800 köbcentis, léghűtéses G/S (Gelände/Strasse, vagyis Terep/Utcai) modelljét. Ezt követte az 1987-ben kiadott literes változat, az R100GS, amelynek neve már a Geländesport (Terepsport) kifejezésre utalt, ezért a per-jel el is tűnt a rövidítés két betűje közül. Nyolc évvel később az 1100-as sorozat lég-olajhűtést kapott, és az 1999-től gyártott 1150-es, illetve a 2004-ben megjelent 1200-as verziónál is ezt a megoldást alkalmazták a mérnökök. A modellsorozat töretlen népszerűségét jól tükrözi, hogy Németországban több éven keresztül vezette az eladási listákat, és 2009-ig összesen félmillió GS talált gazdára.
Berobbant a színre az új "vizes GS". Nemcsak teljesítmény szempontjából, hanem kezelhetőség terén is előre lépett
|
Kawasaki 1400 GTR – 2013. |
|
2013.09.08. 08:42 |
Egy seggel Londonba
Teszt: Kawasaki 1400 GTR – 2013.
2013. szeptember 7., szombat 06:42 |
A Yamaha FJR az egyik legjobb gyors túramotor. A Kawa GTR szigorúbban néz ki, erősebb is, nagyon kíváncsi voltam, mit tud.
160 lóerő 8800-as fordulaton, a ram air-rendszerrel
|
Két motor egy áráért |
|
2013.07.14. 22:24 |
A sporttúra kategóriának már a nevében is benne van, hogy valahol kompromisszumot kell kötni, hiszen nem mehet egyszerre jól a maraton és a 100 méteres sprint. Szerencsére dolgozik pár fanatikus mérnökember a Yamahánál, akik megoldották, hogy modelljük kényelmes kilométerfalásra és lábtartókoptató csapatásra egyaránt alkalmas legyen.
2001-ben úgy robbant be a békésen kérődző túramotorok közé a Yamaha FJR1300, mint egy elhivatott fitneszedző a nyugdíjas klubba. Az akkori vetélytársainál jóval könnyebb, ugyanakkor erősebb volt, ráadásul igényes vázának és futóművének köszönhetően méreteit meghazudtoló módon lehetett vele kanyarodni. Nem csoda, hogy hamar rákaptak a sportosabb beállítottságú túramotorosok, de a modell sokoldalúságát a legjobban az jelzi, hogy rengeteg országban, közöttük nálunk is bevetették rendőr- és mentőmotorként. Természetesen a konkurencia hamar eszmélt, és sorra jelentek meg az FJR kihívói: a BMW a K 1200 GT, K 1300 GT majd legutóbb a K 1600 GT sorozatával tette oda magát, a Kawasaki a GTR1400-zal emelte a lécet, a Triumph egy Trophy 1200 nevű modellel tette le a névjegyét a sportosabb túramotorok között, a Honda pedig bemutatta az egészen különleges VFR1200F-et, hogy csak a legfontosabb riválisokat szedjük össze. Az elmúlt 12 évben a Yamaha csak apróbb módosításokkal tartotta szinten az FJR-t, a 2006-ban piacra dobott félautomata váltót leszámítva, alapjaiban nem változott sem a konstrukció, sem a külső.
A széles ülés magassága állítható, s az utasnak sincs oka panaszra, több száz kilométert lehúzható a benga Yamahán egyhuzamban. Az összeszerelési és anyagminőség egyaránt kiváló
|
Csillogó szürkeség |
|
2013.05.06. 21:01 |
A Suzuki valószínűleg részben anyagi megfontolásból - vagy éppen kényszerűségből - igyekszik minél több bőrt lehúzni ugyanarról a technikáról. Viszont ezt igen jól csinálják!
Tesztünk tulajdonképpen egy ismétlés, hiszen a "legnagyobb gixer" - amely igazából persze nem az, csak ruhája miatt kapta ezt a nevet - két éve már járt nálunk. Közben azonban sok víz lefolyt a Dunán, számos gyártó rengeteg új modellel támadta meg az egyre szűkülő piacon meglevő kevéske vásárlóerőt, így jogosan merül fel a kérdés: lehet még kereslet egy ilyen "ősi technikára"? Nos, ezt a kérdést járjuk egy kicsit körbe gyors menetpróbánk keretében.
Csodák nincsenek
Logisztikailag úgy tudtuk összehozni, hogy Eko szaladt el átvenni a GSX1250FA-t. Csupán a találkahelyig esedékes néhány kilométert tette meg, de úgy szállt le a nagy túragépről, hogy "ebben nincs semmi érdekes, nekem nem is tetszik". Mert Eko olyan típus, akit csak a technikai érdekességek és újítások vonzanak, amiben semmi ilyesmit nem talál, az annyira nem szokott bejönni neki.
Klasszikus sport-túra motor: Suzuki GSX1250FA (a képre kattintva galéria nyílik)
|
Középsúlyú Gran Turismo: BMW F 800 GT premier teszt Tesztek / BMW / F 800 GT |
|
2013.05.06. 20:56 |
Középsúlyú Gran Turismo: BMW F 800 GT premier teszt
Írta: KT#14 2013-04-30 00:00:01
A németek új, közepes méretű, ám mégis hosszú távú túramotorját tettük próbára, változatos körülmények között - videós teszt
|
Cirkálnék, de nem hagyja… |
|
2013.05.06. 20:02 |
A Suzuki mérnökei megpróbálták egyesíteni a criuserek és a túramotorok előnyeit, mi pedig vallatóra fogtuk az Intrudert, hogy kiderítsük, vajon sikerült-e nekik?
Több évtizedes előítéleteket levetkőzni nem könnyű dolog, s nem is sikerült elsőre. Amikor kezembe nyomták az ezerötös Suzuki kulcsát, homlokráncolva méregettem az Intruder feliratot a gigászi monstrumon, hiszen a név hallatán egyből a négysebességes, filigrán ikon, a ’86-os VS1400 ugrott be, mely talán az egyik legszebb chopper, ami valaha szériagyártásban készült a szigetországban. Az ős-Intruder kecses és törékeny volt, mint egy japán tornászlány, az utód pedig olyan tömzsi, mintha a területi szumóbajnokság döntőjéből lépett volna elénk…
Elsőre ijesztőnek tűnik a közel négymázsás tömeg és a 257 centis hosszúság, de amint mozgásba lendül, már könnyedén terelgethető az Intruder
|
Szembeállítottuk őket: ZZR1400 a Hayabusa ellen |
|
2013.04.13. 20:39 |
Szembeállítottuk őket: ZZR1400 a Hayabusa ellen
|
A jövő első lépése - BMW K 1600 GT WESA |
|
2013.03.19. 21:43 |
Elektromos állítású futóműbe korábban nem tudtak belenyúlni a tuningcégek, a BMW ESA-jának meghekkelése óta viszont már ez sem tabu.
Elektromos állítású futóműbe korábban nem tudtak belenyúlni a tuningcégek, a BMW ESA-jának meghekkelése óta viszont már ez sem tabu. A lényeg, hogy a gyári ESA elektronika megmarad, de a rugó és a csillapítás helyére Wilbers elemek kerülnek. Ezeknek a megválasztása nagyon fontos, hogy megértsük, szaladjunk végig azon, mikre kell képesnek lennie egy futóműnek.
|
Doppingteszt - Kawasaki 1400GTR |
|
2013.03.19. 21:35 |
A ZZR1400-ból faragott kényelmes túramotort a Kawasaki. A lehető legtöbb műveletet elektronika felügyeli, egész napos motorozás sem töri meg a pilótát, mégis a lelke mélyén igazi nehézatléta maradt.
A Kawasaki formatervező-osztaga nagyon komoly. Mindegyik modell karakteres, azonnal felismerhető, mégis egységesen Kawasaki. Ennek megfelelően az 1400GTR is brutális. Az üzenete elég közel áll ahhoz, mint ami egy lesötétített ablakú BMW X6-osból is sugárzik.
|
|