A villaolaj és villarugó cseréje - Friss feltöltés |
|
2012.02.23. 09:11 |
Mivel a súrlódás és a kopás a villaolajnak és ezáltal a csillapításnak is árt, ezért elengedhetetlen az olaj rendszeres cseréje. Ez a munka viszont csak gyakorlott szerelőknek ajánlható.
A villaszárak kiszerelése után következő további munkálatok jóval bonyolultabbak. Ezért azok, akik csak időnként nyúlnak szerszámmal a motorjukhoz, a teleszkópon elvégzendő karbantartási vagy szerelési feladatokat mindenképpen szakműhelyben végeztessék el!
Speciális szerszámok és jó adag szerelési gyakorlat hiányában inkább ne nyúljunk a villához!
Mindenekelőtt meg kell különböztetnünk két villatípust. A régebbi, a kilencvenes évek elején gyártott, egyszerű felépítésű motorok csillapítórendszere is egyszerű: a villarugókat a felső villadugó eltávolítása után ki lehet cserélni, és az olajcseréhez gyakran még egy kis leeresztőcsavart is találunk a mozgó cső alsó végén. Így tehát a villaszárakat ki sem kell szednünk a villahídból.
|
A villaolaj viszkozitása és mennyisége határozza meg a csillapítás és rugózás funkcióját |
|
A villa ki- és beszerelése - Szoros kapcsolat |
|
2012.02.23. 09:10 |
Már nem tökéletes a szimering? Cserélni kell a villaolajat vagy a rugókat? Esetleg a csillapításon szeretnénk javítani? Bármilyen munkát kelljen is elvégeznünk rajtuk, eláruljuk, hogyan lehet a villaszárakat gyorsan ki- és helyesen visszaszerelni.
Bármilyen okból kelljen is kiszerelnünk a villaszárakat, a procedúra nem is olyan egyszerű. Kezdődik azzal, hogy teljesen tehermentesítenünk kell a motorkerékpár elejét. Ezt vagy szerelőállvánnyal tehetjük meg, amely az alsó villahidat támasztja meg, vagy valamiféle felfüggesztéssel, amelyet egy megbízható tartóelemhez tudunk rögzíteni a műhelyben. Mindenképpen kerüljük az oldaltámaszra húzott és bizonytalan, billegő „harmadik lábbal” megtámasztott megoldásokat. Hiszen akinek emiatt törik össze a motorja, az igencsak átkozódni fog.
Papír, ceruza és tolómérő – mindent pontosan le kell mérnünk és fel kell jegyeznünk, mielőtt késő lenne!
|
A motor elejének tehermentesítése történhet gurtnival vagy kimondottan erre a célre készített emelő állvánnyal |
|
Motorgumi: kérdezz - felelek |
|
2012.02.23. 08:56 |
A professzor latin eredetű szó, jelentése tanár, tanító, illetve szakértő, szaktekintély. Házi Prof-unk esetében sincs ez másképp, akinek a gumiabroncsok a szakterülete. Ha valaki professzorként nyilatkozik valamilyen ügyben, azt már eléggé autentikusnak szoktuk tekinteni. Ha bizonytalan vagy valamiben gumifronton, vagy csak érdekel valami a lépőkkel kapcsolatban, GumiProfesszorunk oldalán tedd fel kérdéseid egy Bridgestone-szakembernek!
Biztosan senkinek sem kell itt megmagyarázni, miért fontos motorod gumijaira kiemelt figyelmet fordítani. A gumiabroncsok állapotánál talán csak a fékek megfelelő működése a fontosabb, de a papucsokon is egyszerűen az életed múlhat. Hallottam egyszer valakitől, hogy akinek nincs pénze gumira, az ne motorozzon. Szomorú, de van benne igazság: nem megfelelő (állapotú) gumival a motorozás igazi egyéletes Nintendo is lehet (bőven elég, ha csak a nemrégiben elhunyt motoros rendőr tragédiájára gondolunk). A hibás gumi használata az egyéjszakás kalandokon túl már csak a kétkerekű élvezetek esetében veszélyesebb.
De ha nem akarunk ennyire sarkítani, akkor is érdemes odafigyelni a gumákra. Már csak azért is, mert igen költséges mulatság felgumizni a vasat és például megfelelő (előírt) nyomással tovább bírhatják a kiképzést. Ez ugye használat (például pálya vagy utcai) függvénye is lehet, típusonként, gumimárkánként eltérően. Ezt a saját biztonságod és a megfelelő futásteljesítmény érdekében mindenképp szükséges szem előtt tartanod. Arról nem is beszélve, hogy testileg-lelkileg egyaránt úgy érzed magad a legjobban a motorodon, ha jól vannak "belőve" a papucsok. Csak így hozhatod ki magadból és gépedből a maximumot, de ha nem a határok feszegetése a cél, akkor is fontos a kérdés. Ahogyan például a megfelelő méret, mintázat, minőség, működés és még jó pár, nem csak m-betűs tényező. Ha nem is szaladunk ennyire előre, akkor például már a gumiválasztás is okozhat elgondolkodtató perceket - nem csak a versenysportban van ez így.
|
|