A kormánycsapágy cseréje
2012.02.23. 09:15
Legyenek akár golyósak vagy kúpgörgősek, a kormánycsapágyak műszaki állapotának kifogástalannak kell lennie, és úgy kell őket beállítani, hogy holtjáték nélkül, mégis könnyen fussanak. Kopásukat azonban ebben az ideális esetben sem tudjuk elkerülni. Cikkünkben megmutatjuk, hogyan vizsgáljuk meg és cseréljük ki a kormánycsapágyakat.
A kormánycsapágy vizsgálata
A csapágy vizsgálatához a motorkerékpárt fel kell bakolnunk úgy, hogy az első kerék ne érjen a talajra, a kormány szabadon mozoghasson. Ezt elérhetjük úgy, ha szerelőállványt teszünk a motor hátsó része alá, a blokk alatt pedig egy autóemelővel támasztjuk meg, vagy ha kötéllel elöl felfüggesztjük a vázat.
1. Lassan fordítsuk el a kormányt ütközéstől ütközésig, egyenetlen mozgást, kattogást vagy akadozást keresve. Ügyeljünk arra, hogy bovdenek, fékcsövek vagy kábelek ne akadályozzák a kormány mozgását. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, szereljük le a kormányt a kapcsolókkal, valamint a fék- és kuplungkarral együtt, és tegyük félre úgy, hogy biztosan álljon. Semmiképpen ne oldjuk meg a fékcsövek csatlakozását!
2. Ha a mozgás egyenetlen, vagy súrlódó hangot hallunk, akkor a csapágyak szárazon futnak. Ilyen esetben meg kell tisztítanunk és be kell zsíroznunk őket.
3. Ha a kormány kattog, akadozik, akkor legalább az egyik csapágy tönkrement – ilyen esetben az alsó és a felső csapágyat egyaránt ki kell cserélnünk.
A kormánycsapágy cseréje
A kormánycsapágyazás golyós, illetve kúpgörgős csapágyainak szét- és összeszerelése alapvetően megegyezik. Az egyetlen különbség az alsó csapágynál van: a golyós gyűrű különálló alkatrész, míg a kúpgörgős csapágy esetében a fészek a kúpgörgőkkel egybe van szerelve a csapágy belső gyűrűjével.
A villahíd és a kormányoszlop kiszerelése
1. A motort bakoljuk fel vagy függesszük fel úgy, hogy az első kerék szabadon mozoghasson.
1.1. Az idomokat szereljük le, hogy könnyen hozzáférjünk a felső és az alsó villahídhoz.
1.2. Szereljük le a kormányt és tegyük félre úgy, hogy biztonságban legyen. A kormányra szerelt műszerek fent maradhatnak, ha a kábelek és bovdenek nem akadályozzák a felső villahíd leszerelését.
2. Szedjük ki az első kereket és a villaszárakat. Figyelem: a fékvezetékek csavarjait a féknyergen, a főfékhengeren vagy az elosztón NE lazítsuk meg!
3. Csavarjuk ki a kormányoszlop tetején lévő anyát: a kormányszerkezetet fordítsuk el balra ütközésig.
4. Vegyük le a felső villahidat. Ha szorul, akkor a villaszárakkal és a kormányoszloppal érintkező helyeken fújjuk be olajjal és alulról kis ütésekkel ütögessük le.
4.1. Vegyük le a biztosítólemezt.
5. Csavarjuk le a kontraanyát. Ha van, vegyük le a gumikorongot.
6. Az alsó villahidat kézzel támasszuk meg, csavarjuk le a kormánycsapágy állítócsavarját, majd lefelé húzzuk ki a villahidat.
7. A felső kormánycsapágyból vegyük ki a portömítést, a belső gyűrűt és a golyóscsapágy-gyűrűt.
8. Húzzuk le az alsó golyógyűrűt a kormányoszlopról. Tisztítsuk meg az alkatrészeket.
A csapágyház és a belső gyűrűk vizsgálata
1. Vizsgáljuk meg a vázon lévő csapágyházak és a belső gyűrűk állapotát: nem lehetnek sérültek, vetemedettek, pontszerűen benyomódottak vagy bármilyen más módon sérültek (pl. rozsdásodás).
2. A csapágyházaknak szorosan, holtjáték nélkül kell ülniük a vázban, az alsó csapágy belső gyűrűjének fixen kell állnia a kormányoszlopon.
3. Minden csapágygolyónak vagy kúpgörgőnek tökéletes ívűnek kell lennie, nem lehetnek rajtuk lapos részek, bemélyedések, kitörések, torzulások vagy benyomódások.
Ha a csapágy tönkrement, akkor ki kell cserélni. A kúpgörgős csapágyra való átépítéshez a csapágy helyének rendkívül precíz előkészítése szükséges és a beállításnak is nagyon gondosnak kell lennie, mivel kitörési nyomatéka nagyobb, mint egy golyóscsapágyé. A helytelenül beállított kúpgörgős csapágyak a futómű olyan hiányosságait okozhatják, mint az ingatag menettulajdonságok vagy a kormánycsapkodás!
A kormánycsapágy kiszerelése
A csapágyak cseréjénél a kormányoszlop tetején és alján lévő csapágyakat egyaránt ki kell cserélni. A csapágyak ki- és beszereléséhez használatos speciális szerszámok menetes szárakkal dolgoznak, anélkül, hogy az alkatrészeket fel kellene melegíteni.
A következőkben a csapágyak cseréjének hagyományos menetét mutatjuk be:
1. A felső és az alsó csapágyházat egy hosszú rúddal és egy 250 g-os kalapáccsal, könnyű ütésekkel keresztben üssük le.
2. Az alsó csapágy belső gyűrűje még a kormányoszlopon van. Zsírtalanítsuk, hőlégfúvóval kicsit melegítsük meg, az egészet tegyük egy stabil fa alátétre, majd a belső gyűrűt óvatosan, körbe-körbe haladva ütögessük le vésővel és kalapáccsal.
A kormánycsapágy beszerelése
* A csapágyak érintkezési helyét a kormányoszlopon és a váz egyéb helyein pedánsan tisztítsuk meg.
* A csapágyak helyén nem lehet semmiféle mechanikus vagy rozsdásodásból adódó sérülés vagy torzulás.
* Minden csapágyalkatrésznek újnak kell lennie.
* A külső csapágyházakat egy órára tegyük a mélyhűtőbe; így kissé összemennek és könnyebb őket beszerelni.
Ha a csapágygyűrűk helye a vázon kissé bevájódott, akkor speciális csapágyragasztóval segíthetünk abban, hogy a fészek szorosan üljön a helyén. A ragasztót a beszerelés előtt a csapágygyűrű külső oldalára vékonyan vigyük fel. Jobb, ha a csapágy helyét pontosan utánmarjuk, és csak ez után ragasztjuk be a csapágyházat. Jól felszerelt kereskedésben találunk hozzá speciális szerszámot.
1. Az új alsó csapágy belső gyűrűjét hőlégfúvóval elektromos tűzhely platnija fölött vagy a sütőben melegítsük fel lassan 80–100 °C-osra. Csak kesztyűben fogjuk meg!
2. A porvédő korongot toljuk egészen alulra a helyére.
3. A csapágy felmelegített belső gyűrűjét húzzuk rá a hideg kormányoszlopra, toljuk a helyére, majd kis kalapácsütésekkel ütögessük bele.
4. A felső és az alsó csapágyhelyet a vázon melegítsük fel a hőlégfúvóval. Ügyeljünk a fényezésre!
5. Vegyük ki a hideg csapágyházakat a hűtőből, majd felülről és alulról tegyük be őket a helyükre.
Fontos: az alsó csapágyház nem marad meg magától a helyén, ezért két pálcával ütközésig toljuk fel, és addig tartsuk ott, amíg rá nem szorul. Elegánsabb megoldás, ha egy M10-es vagy M12-es menetes szárat átdugunk a kormánynyakon, fent és lent ráteszünk egy-egy nagy korongot és két anyával rögzítjük.
6. Jó minőségű zsírral kenjük be a csapágyházat és a gyűrűket.
7. Golyóscsapágyaknál az alsó golyós gyűrűt húzzuk rá a kormányoszlopra és helyezzük rá az alsó belső gyűrűre.
7.1. A kormányoszlopot alulról dugjuk be a kormánynyakba és tartsuk a helyén.
7.2. Tegyük be a felső golyós gyűrűt, majd a belső gyűrűt és a porvédőt. Csavarjuk rá a csapágy állítócsavarját és kézzel húzzuk meg.
8. A villahidat fordítsuk el ötször ütközéstől ütközésig, hogy a csapágy megfelelően a helyére kerüljön.
8.1. Az állítóanyát ismét csavarjuk ki félfordulatnyit, majd gondosan állítsuk be a kormánycsapágyat.
9. Tegyük a helyére a felső villahidat, kézzel húzzuk meg a kormányoszlop felső csavarját. Szereljük vissza a villaszárakat és a kormányt.
10. Minden csavart és anyát húzzunk meg az előírt nyomatéknak megfelelően. A villa szorítócsavarjainál kis lépésekben, váltakozva növeljük a nyomatékot.
Közösség |
Hozzászólások
|
Ne lazítsd meg a féket... ha nem érted mit csinálsz, neki se kezdj!!