A karburátor tisztítása - Rázva vagy keverve?
2012.02.23. 09:13
A forgalomban lévő motorkerékpárok döntő többsége egy vagy több karburátorral működik, amelyek bizony időről időre elromlanak. Sorozatunk ezen részében elemezzük a jellemző hibákat és megoldásukat.
LEGYÜNK ÓVATOSAK!
– A fúvókák általában puha sárgarézből, a karburátorházak cinkötvözetből készülnek. A karburátor tisztításához ezért soha ne használjunk keményfémből készült szerszámokat!
– Soha ne dugjunk kemény acéldrótot a karburátor furataiba a szennyeződés eltávolításának céljából!
– Ha a fúvókafuratok, a karburátorház furatai vagy az acél fúvókatűk összekarcolódtak vagy más módon deformálódtak, akkor sajnos megérettek a kidobásra, és ki kell cserélnünk őket.
Mielőtt kiszedjük és szétszereljük a karburátorsort, először csak a tolattyút szereljük ki, és ellenőrizzük, hogy nem rakódott-e szennyeződés a fúvókatűkre, illetve állandó nyomású karburátor esetén a membránok rendben vannak-e.
|
Ezt még alaposan meg kell tisztítani: lerakódás látható az úszóház alján |
A karburátor kiszerelése
1. Csavarozzuk le a karburátorfedél tetején lévő csavarokat. Az utolsó csavar meglazításakor szabad kezünk hüvelykujjával tartsuk meg a karburátorfedelet, mivel a tolattyú rugója belülről kifelé nyomja.
2. Vegyük le a fedelet és szedjük ki a rugót.
3. A membránt körben óvatosan lazítsuk meg, és a tolattyúval együtt húzzuk ki a helyéről.
A membrán ellenőrzése
1. A membránt tartsuk egy fényforrás felé, és enyhén, óvatosan húzzuk meg különböző irányokba.
2. A membránnak hibátlannak kell lennie: ha csak egyetlen kis helyen is porózussá vált, akkor ki kell cserélnünk.
A fúvókatű ellenőrzése
1. Alaposan vizsgáljuk meg a tűt, nem lehet rajta semmiféle szennyeződés.
1.1. Ha mégis szennyeződést találunk rajta, akkor körömmel kaparjuk le, NE használjunk kést vagy reszelőt.
2. Körmünket lassan húzzuk végig a fúvókatűn: felületének teljesen simának kell lennie, nem lehet csorbult vagy barázdált, nem lehetnek rajta felpúposodott részek.
3. A fúvókatűt gördítsük végig egy üveglapon: teljesen egyenesnek kell lennie, nem lehet rajta semmiféle görbület. Ha bármilyen deformálódást találunk, cseréljük ki a tűt.
A karburátor kiszerelése
1. A karburátor kiszereléséhez általában le kell szednünk a tankot.
1.1. Ha a levegőszűrőháznál hátrafelé elegendő hely van, akkor azt fent hagyhatjuk.
2. Az úszóházat a leeresztőcsavarokon keresztül engedjük le.
3. A gázmarkolaton a felső gázbovdenbeállítót teljesen csavarjuk be, hogy a bovdennek a lehető legnagyobb legyen a holtjátéka. Tekerjük meg a markolatot, a bovden végén lévő szemet vegyük ki a felfogatásából.
4. Alul a karburátorsornál lévő szemnél is akasszuk ki a bovdent.
5. A szívató bovdenjét (ha van) szintén akasszuk ki: először az alátámasztásnál akasszuk ki, kissé húzzuk meg, majd akasszuk ki a szemet.
6. A szívócsonkok karburátor felőli szorítóbilincseit néhány elfordulásnyit lazítsuk meg.
7. A karburátorsort húzzuk ki a szívócsonkokból, majd vegyük ki.
8. A nyitott szívócsonkokat tiszta rongyokkal tömjük be, hogy ne kerülhessen szennyeződés a motorba.
A karburátor szétszerelése és megtisztítása
1. Csavarjuk ki az úszóház rögzítőcsavarjait és vegyük le az úszóházat. Az úszóház és a karburátor között lévő tömítés általában ragasztva van: egy közepes méretű csavarhúzó nyelével enyhén ütögessük meg az úszóházat, így oldjuk meg a ragasztást (A).
2. Az úszó tartócsapját (ha van ilyen) fogóval húzzuk ki, vagy egy kisméretű árral és enyhe kalapácsütésekkel nagyon óvatosan ütögessük ki a fészkéből, majd a rajta lévő úszószeleppel együtt vegyük ki.
Fontos: jegyezzük meg, hogy a tartócsap melyik oldalról volt bedugva a helyére, összeszereléskor ugyanerről az oldalról kell majd visszaraknunk.
3. A főfúvókát, a tűfúvókát, a fúvókapálcát és az üresjárati fúvókát csavarjuk, illetve húzzuk ki.
4. Csavarjuk ki a keverékszabályozó csavart és a gáztolattyú ütközőcsavarját (ha van). Ha a keverékszabályozó csavar furatába O gyűrűt helyeztek, azt egy kis fogorvosi kampóval lazítsuk meg és húzzuk ki.
Összeszereléskor új O gyűrűt szereljünk be!
A karburátor megtisztítása és ellenőrzése
1. A tolattyúházat és a furatokat karburátortisztítóval tisztítsuk meg és nagynyomású levegővel fújjuk át. Még jobb, ha a szétszedett karburátort az összes fúvókával együtt ultrahangos fürdőben tudjuk megtisztítani. Csak ez garantálja ugyanis, hogy az összes csatorna és fúvóka megszabaduljon a lerakódásoktól (C). Kereskedőknél vagy szerelőműhelyekben lehet ultrahangos tisztítóberendezés, ide beadhatjuk tisztításra.
2. Ellenőrizzük a tolattyú rugóját: meggyengült (kilazult), megvetemedett, sérült? Bármilyen sérülés esetén cseréljük ki.
3. Vizsgáljuk meg a tolattyú felületét: tiszta-e, vannak-e rajta barázdák, durva felületek. A tolattyút karburátortisztítóval tisztítsuk meg. Ha felpúposodott vagy kifényesedett bemaródott részeket találunk, ezeket finom csiszolópapírral simítsuk el.
4. Ha megszáradt benzinmaradványok ragadtak a fúvókatűre (D), ezeket NE próbáljuk valamilyen kemény tárggyal vagy reszelővel eltávolítani, kizárólag a körmünket használjuk erre a célra! Ügyeljünk arra, hogy a tűt ne görbítsük el!
5. A szívató dugattyúját is ellenőrizzük: a dugattyú tiszta és sérülésmentes, az első tömítőfelület sérült vagy benyomódott, a rugó meggörbült vagy eltört? A sérült alkatrészeket cseréljük ki.
6. Vizsgáljuk meg, hogy az úszón vannak-e repedések vagy egyéb sérülések. Tegyük egy benzinnel megtöltött edénybe:
6.1. Az úszónak fenn kell maradnia a felszínen.
6.2. Ha az úszón repedés van, akkor megszívja magát benzinnel, és elmerül. Vegyük ki és rázzuk meg – halljuk, ahogy a benzin lötykölődik az úszó belsejében.
Ha új úszószelepet kell beszerelnünk, akkor kizárólag kompletten, új szelepüléssel együtt tegyük, mert a szelep hegye és a furata csak így fog megfelelően illeszkedni és tökéletesen tömíteni.
A karburátor összeszerelése
A szétszerelésnél leírtakhoz képest fordított sorrendben végezzük el a lépéseket. A szükséges tömítéseket mindenképpen még a szerelés megkezdése ELŐTT szerezzük be! A jól felszerelt szakkereskedésekben kaphatóak úgynevezett karburátor-tömítőkészletek, amelyekben az összes tömítés és O gyűrű benne van.
Az összeszerelésnél különösen ügyeljünk a következőkre:
1. Az új O gyűrűk beszerelése előtt fújjuk be őket egészen vékonyan pl. WD-40-nel, így könnyedén a helyükre csúsznak majd.
2. Az úszót és az úszószelepet együtt szereljük be, majd a karburátort állítsuk fejre: az úszószelep most zárt.
2.1. Ellenőrizzük az úszó szintjét: ez nagyon fontos a karburátor kifogástalan működéséhez, mivel ha a szint túl magas, illetve túl alacsony, akkor a motor vagy túl gazdag, vagy túl szegény keveréket kap. A mérték karburátoronként és modellenként egyaránt eltérő. Kérdezzük a márkakereskedőt, neki megvannak a megfelelő műszaki adatok.
Ha az úszó és a főfúvóka vagy a karburátor tömítőperemének egymáshoz viszonyított mérete nem megfelelő, akkor az úszó nyelvét hajlítsuk meg.
3. A fúvókákat csavarjuk be a furataikba, de ne húzzuk meg őket túl erősen.
4. Szereljük be a tolattyút és a rugót, majd csavarozzuk vissza a fedelet.
5. Az állandó nyomású karburátoroknál ellenőrizzük a membrán állapotát: nem lehet megkeményedve, deformálódva vagy beszakadva. Kétség esetén mindenképpen szereljünk be újat.
A karburátor összeszerelésénél ügyeljünk a következőkre:
A benzin- és szellőzőcsöveket rendezzük el, és biztonságosan csatlakoztassuk. Szorítóbilincsekkel rögzítsük őket. A csöveknek nem szabad megtörniük vagy összenyomódniuk!
1. Ha a szorítóbilincseket előzőleg levettük, akkor most húzzuk rá őket a szívócsonkra. Ügyeljünk a helyzetükre: a bilincsek végének a szívócsonk előreugró részén kell lenniük.
2. A szívócsonkok belsejét egészen finoman fújjuk be olajsprével (WD-40), így a karburátorok könnyebben a helyükre csúsznak.
2.1. A karburátorsort a megfelelő helyzetben, egyszerre az összes szívócsonkra toljuk rá.
3. Húzzuk meg a bilincsek csavarjait úgy, hogy a bilincsek meghajlított végei között még legyen egy kis rés – ne nyomjuk össze őket teljesen!
4. A szívató- és gázbovdent tegyük a helyére.
5. Ellenőrizzük a gázbovden holtjátékát, és szükség esetén állítsunk rajta: amíg a gáztolattyú felemelkedik, addig a gázmarkolatot kissé meg lehet mozgatni (kb. 3-5 mm a markolat kerületén mérve).
6. Szereljük vissza a tankot a helyére.
6.1. A benzincsövet és az alacsony nyomású csövet (ha van) csatlakoztassuk a benzincsapra.
Közösség |
Hozzászólások
|
Persze nem biztos, hogy a nyakig mocskos szerelő a jó szerelő!