litki-veteranok
litki-veteranok
Menü
 
Időjárási térképek
 
CHAT
Chat nem csak regisztrált felhasználók részére :)
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
- Szavazás
Lezárt szavazások
 
- Motortesztek, leírások
- Motortesztek, leírások : A jövő első lépése - BMW K 1600 GT WESA

A jövő első lépése - BMW K 1600 GT WESA

  2013.03.19. 21:43

Elektromos állítású futóműbe korábban nem tudtak belenyúlni a tuningcégek, a BMW ESA-jának meghekkelése óta viszont már ez sem tabu.

Elektromos állítású futóműbe korábban nem tudtak belenyúlni a tuningcégek, a BMW ESA-jának meghekkelése óta viszont már ez sem tabu. A lényeg, hogy a gyári ESA elektronika megmarad, de a rugó és a csillapítás helyére Wilbers elemek kerülnek. Ezeknek a megválasztása nagyon fontos, hogy megértsük, szaladjunk végig azon, mikre kell képesnek lennie egy futóműnek.
 

Motorok BMW K 1600 GT Wilbers WESA

Alapvetően két funkciót kell tudnia mind az első, mind a hátsó felfüggesztésnek: rugóznia és csillapítania. A kettő szorosan összefügg, de azért más-más szempontoknak kell megfelelniük. A csillapítás dolga az, hogy a rugókon imbolygó motor hintázását megfékezze, mozgásának nehézkességével elnyelje a motor és a rugózatlan elemek (minden, ami a rugóstagok alatt van, a kerekek, a gumi, a fékek, a lengővilla) mozgási energiájának egy részét. Ha nem lenne csillapítás sem a teleszkópvillában, sem a rugóstagban, akkor a motor előre-hátra himbálózna, mint egy rodeóbika. Úthibákon a kerekek felpattannának, az ugrató krosszmotor leérkezés után szöcskeként újra a levegőbe emelkedne – életveszélyes lenne az egész.
 

Motorok BMW K 1600 GT Wilbers WESA

Hogy tisztában legyünk a kifejezésekkel, tudni kell, hogy a futóműnek alapvetően két működési funkciója van. Az egyik, amikor összenyomja őt az összeülő felfüggesztés, ez a nyomófokozat, és amikor kihúzza, az a húzófokozat. Összenyomódik, ha buckára hajtunk, ha kanyarodunk. Kihúzza, ha nagy tempóval megyünk rá egy púpra, és elkönnyül a motor. És van, hogy egyszerre mind a kettő fennáll, például fékezésnél a motor eleje összeül, a hátulja kinyúlik, gyorsításnál meg pont fordítva.
 

A csillapítást szokás két további szempont szerint vizsgálni, ilyenkor megkülönböztetjük a gyors és lassú dugattyúmozgást. Az előbbi akkor jelentkezik, ha százzal átmegyünk egy fekvőrendőrön, az utóbbi pedig akkor, amikor gyorsítunk, fékezünk, vagy egy nagyot borítunk a szerpentinen. Az igazán jó utcai gátlók kis dugattyúsebességre feszesek, a nagyra puhábbak. Így lehet az, hogy a rossz felületű úton simán siklik a motor, majd az egyenes végén annyira stabilan fordul, hogy még a borzasztó „mintha sínen húznák” közhely is előkerül. Ebből látszik, hogy egy progresszív rugó ugyan sokat tud javítani a motor viselkedésén, de igazi eredményt csak az átszelepeléssel együtt érhetünk el. A tesztmotor átvételénél alaposan méregettek minket a Wilbers munkatársai. Érthető, számukra a messzi keletről érkező gyanús arcok voltunk, akik mindenféle felelősségről szóló papír kitöltése nélkül felültek egy alapáron is 6,5 millió forintba kerülő motorra. Amikor pedig a velünk utazó kolléga az első megfordulással végigkarcolta a középsztenderrel az aszfaltot, komolyan meg kellett nyugtatni az elsápadó németet.
 

Az a helyzet, hogy a BMW K 1600 futóműve alapból is nagyon jó, így hiába tettek bele új rugót, és szelepelték át, a különbség nem volt annyira mellbevágó. A három centiméteres ültetés is inkább egyfajta technológiai erődemonstráció volt, hogy így is jobbat tudnak, mint a gyári. Számomra ugyan egy dakaros KTM óta nem volt gond a lábleéréssel, de annak, aki alacsony létére magas motorra vágyik, tényleg nincs más opciója. A már említett sztenderleérés kapcsán mondták, hogy ez sajnos együtt jár az ültetéssel, ilyen esetben érdemes inkább leszerelni a középállványt.

A K 1600 GT egyébként egy igen gyors, de ugyanakkor nagyon kulturált motor, amivel tényleg csak a tulajdonoson múlik, hogy páneurópai útra indul, vagy Visegrád környékén lepi meg a sportmotoros titánokat. És ezen emel egy szintet a WESA.
 

Motorok BMW K 1600 GT Wilbers WESA Motorok BMW K 1600 GT Wilbers WESA
Igazából mindig a végállások között érezhető a különbség,
a köztes fokozatokat kevesen fogják választani

Az átépítés ellenére megmaradt állíthatóságért utaztunk kétezer kilométert, nem okozott csalódást, de némileg át kellett értékelni. A komfort mód egy finoman sportos utcai futómű, amivel rendkívül jókat lehet szerpentinen dönteni, de nem kell rettegni a kisebb úthibáktól. A középső lépcsőfok a normál mód, ami a komforthoz képest csak minimális változást hoz – többször át kellett hajtanom ugyanazon az úthibán mindkét állásban, hogy a különbségről valóban meggyőződjek. A rettegett sport módban érezhetően tovább feszül a csillapítás, de úgy istenigazából csak a két végállás közötti váltásról mondtam volna meg vakon, hogy történt valami. A pokol elszabadulásához azonban együtt kell lenniük a három királyoknak: megadni a helyes rugó-előfeszítést (egyszemélyes mód), beállítani a sportos csillapítást, és kiválasztani a dinamikus módot – ekkor adja le ugyanis a 160 lóerőt.

A duolever első felfüggesztés miatt féktávon amúgy is csak minimálisat bólint a GT, így Wilbersszel pedig lényegében egyáltalán nem, egyszerűen csak beleáll az aszfaltba. A gyorsulás viszont sokkal intenzívebbnek érződik, ha az elejét nem emeli ki. Egyértelműen a sportosság irányába mentek el, miközben – és ez az igazi extra – a kényelem nem lett oda.
 

A Wilbers WESA egyelőre csak kis fejlődés. De innen látszik a jövő, amihez már csak párat kell lépni, a technológia megvan hozzá. A forradalom akkor kezdődik majd, amikor bármilyen motor alá be tudnak építeni elektronikusan állítható futóművet. És az már tényleg nagyon közel van.

 
BlogPlusz
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2011-03-12
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Óra
 
Kisvárda időjárása
 
Európai kempingek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak