Ketten a nyeregben
2013.06.09. 23:07
Hogyan motorozzunk utassal?
Elvinnéd a barátnődet egy körre? Nem árt, ha tisztában vagy néhány dologgal, mielőtt utast viszel két keréken!
Első és legfontosabb: amikor utast szállítasz, nem csak a saját életedért, de az övéért is Te vagy a felelős! A motorozás veszélyes hobbi, ilyenkor mondhatjuk, dupla vagy semmi a tét!
Az utassal való motorozásnak megvannak a saját kis praktikái és szabályai, amelyeket betartva tudunk igazán biztonságosan, felszabadultan és élvezhetően motorozni.
Különösen akkor érdekes ez a kérdés, amikor a leendő utasunk még életében nem ült motoron. Ilyenkor mondjuk el neki, mit lehet és mit nem lehet!
Indulás előtt
Mindig ellenőrizd, hogy az utasod megfelelően beöltözött-e! Sisak, dzseki, kesztyű a minimum, de ne kísértsük az ördögöt, nem kerül milliókba egy motoros nadrág és csizma sem!
A következőkre figyelmeztessük az utast
-
Csak akkor szálljon fel vagy le, amikor a sofőr azt mondja! Ha a vezető nem számít az utas magánakciójára, mindenki borul (minden kiborul).
-
Lábtartó, kapaszkodó megmutatása - legalább egy kézzel mindig kapaszkodni!
-
Egyenesen ülni! - ezen nincs mit ragozni.
-
Próbáljon meg együtt élni a közlekedéssel, legalább olyan szinten, hogy készüljön fel a gyorsításra és a fékezésre - lehetőleg fékezéskor és váltáskor ne kopogtassa a sofőr tarkóját az orrával.
-
Kanyar: üljön egyenesen, vagy nézzen a sofőr válla fölött a kanyar belső íve felé, de semmiképpen ne próbáljon "ellendőlni". Erre nyomatékosan hívjuk fel az egyszeri utas figyelmét: ura vagyunk a kétkerekűnek, nem fogunk felborulni még akkor sem, ha ő úgy érzi. Ha ezt nem sikerül megértetni vele, könnyen a szembesávban vagy az árokban találhatjuk magunkat a kanyar kiegyenesítése után...
-
Alacsony sebességnél, például városi araszolásnál ne mocorogjon. Addig ugyanis, amíg a motor nem éri el a stabilitásához szükséges sebességet, könnyen fel lehet ám borulni.
-
Csak semmi hirtelen mozdulat! Lehet mozogni, de csak szépen óvatosan, megfontoltan. Az utasnak eszébe ne jusson a a sofőr karjába vagy vállába kapaszkodni, mert az tragédiába fulladhat!
-
Egyszerű kommunikáció megbeszélése. A legegyszerűbb: "ha valami kínod van, bökd meg a combomat, megállok és megbeszéljük!"
-
Integetni lehet más motorosoknak, de a közlekedés többi résztvevőjével való kommunikáció a sofőr feladata!
Menet közben
-
Ne próbáld meg elkápráztatni vagy megijeszteni az utasod! Tipikusan akkor szokott az ember a legnagyobbat bénázni, amikor nagyon meg akarja mutatni, hogy ki az utcában a faszagyerek. Hidd el: az első motorozási élménye önmagában is elég, ne akard elrontani egy felborulással.
-
Ha nem muszáj, ne gyorsíts vagy fékezz túl erőszakosan! Az utas nem tudja előre, milyen erőre számítson, a nyakizmai nem fogják bírni a megpróbáltatást.
-
Csak szép lassan! Ezt nem részletezném.
Indulás előtt ellenőrizni
-
Lábtartó, kapaszkodó stabilitásának ellenőrzése. Ugye nem lazák a csavarok?
-
Keréknyomás: a motor használati útmutatója általában ad útmutatást, hogy két személy szállítása esetén mekkora nyomásra fújjuk a kerekeket.
-
Szükség lehet a tükör beállítására is.
Ne feledjük: utassal motorozni dupla élvezet, egyben dupla felelősség is!
|