litki-veteranok
litki-veteranok
Menü
 
Időjárási térképek
 
CHAT
Chat nem csak regisztrált felhasználók részére :)
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
- Szavazás
Lezárt szavazások
 
- Hírek-cikkek
- Hírek-cikkek : A Virago-sztori

A Virago-sztori

  2013.05.09. 21:05

A Yamaha XV szé­ria tör­té­nete egé­szen a 70-es évekig nyú­lik vissza. Az ame­ri­kai pia­con a japán moto­rok a Harley-Davidson árnyé­ká­ban meg­hú­zódva nem jeles­ked­het­tek komoly eladási muta­tók­kal, hiszen a cél­kö­zön­ség az ame­ri­kai szel­le­met kereste a motorozásban.

Yamaha 1981 XS Special

Képen: Yamaha XS650 twin, egy korai “cus­tom” próbálkozás

A virago szó latin ere­detű, jelen­tése “asszony” vagy “nő”. A Bib­lia sze­rint így nevezte Ádám az oldal­bor­dá­já­ból terem­tett első nőt: Dixit­que Adam hoc nunc os ex ossi­bus meis et caro de carne mea haec voca­bi­tur virago quo­niam de viro sumpta est. Azaz: “És mondta az ember: ez már cson­tom­ból való csont, és tes­temből való test: ez asszony­em­ber­nek nevez­tes­sék, mert emberből véte­tett”.

A köz­hi­e­de­lem­mel ellen­tét­ben a szót a latin írás­mód sze­rint ejt­jük, és nem az angol nyelv­te­rü­le­ten elter­jedt “virádzsó”-nak.

 


A 70-es évek vége felé a japán gyár­tók – ezt az igényt fel­is­merve – egyre inkább igye­kez­tek a custom-bike vonalra áttérni, motor­ja­i­kat ame­ri­kai stí­lus­sal fel­ru­házni. Sok érde­kes és a mai szem­mel fur­csa öszvér motor szü­le­tett, amik a maguk nemé­ben kifo­gás­ta­la­nok, de vala­hogy még­sem vol­tak az iga­ziak. A japán mér­nö­kök ugyanis a meg­lévő modell­je­ik­ből készí­tet­tek eny­hén chop­pe­res kül­le­met fel­vo­nul­tató altí­pu­so­kat, mint pl. a Honda CB550 Night­hawk, Yamaha XS Cus­tom vagy a Kawa­saki KZ550 LTD.

Honda CB550 Nighthawk és Kawasaki KZ550 LTD
Ezek­ből a moto­rok­ból azon­ban hiány­zott valami. Mind­egyik a bonyo­lult vagy stí­lus­i­de­gen, soros négy/kéthengeres motor­ját hozta magá­val és igazi “ame­ri­kás” voná­so­kat, vala­mint komoly és ala­csony for­du­lat­szá­mon hasz­nál­ható for­ga­tó­nyo­ma­té­kot egyik sem tudott fel­mu­tatni. Ezt a tényt a Yamaha ter­vezői­ro­dá­já­nál egy Ed Burke nevű mér­nök vázolta fel a stáb­já­nak a het­ve­nes évek végén és ebből kiin­dulva vetette fel egy tel­je­sen új típus lét­re­ho­zá­sá­nak a szük­sé­ges­sé­gét. Hap Ueno gépész­mér­nök­kel össze­fogva elké­szí­tet­ték egy 75 fokos hen­ger­szögű, V-2-es elren­de­zésű motor­blokk ter­veit, ami rend­kí­vül egy­szerű és meg­bíz­ható, kel­le­mes ám még­sem zavaró mér­tékű a rezo­nan­ci­ája, és leg­fő­képp: a nyo­ma­ték­le­adása a lehető leg­in­kább Harley-szerű. A ter­ve­zési mun­ká­la­to­kat 1978-ban kezd­ték meg, az első utca­ké­pes pro­to­tí­pus 1980-ban látta meg a napvilágot.

Az új blokk köré építet­ték fel az egész motort, olyan tech­no­ló­giai újdon­sá­go­kat beleszőve, mint a Monoshock-rendszerű köz­ponti rugós háromszög-lengőkar vagy a TCI (tran­zisz­to­ros vezér­lésű, meg­sza­kító nél­küli) gyúj­tás­rend­szer. 1981-ben került hát piacra az XV750H.

Yamaha Virago 750H - 1981

1982-ben került bemu­ta­tásra a nagy test­vér, az XV920, ami a meg­nö­velt löket­tér­fo­ga­tá­nak köszön­hetően még erő­sebb és nyo­ma­té­ko­sabb lett. Ebből a vál­to­zat­ból készült lánc­haj­tású kivi­tel is túra­mo­tor ülés­sel, amit Euró­pá­ban TR1-ként for­gal­maz­tak, ana­lóg műsze­rek­kel fel­sze­relve. Korai XV920-asokon meg­ta­lál­ható a japán tech­nok­rata szem­lé­let egyik jeles kép­vi­selője, a Cycom fedél­zeti műszer­egy­ség, ami digi­tá­lis mik­ro­ve­zérlő­ket és folya­dék­kris­tá­lyos kijelzőt is magába foglalt.

Yamaha XV 920 és a típus LCD-je

Az 1983-as év két érde­kes újdon­sá­got is hozott az XV szé­ria szá­mára: ekkor jelent meg a 750 és 920 típu­sok­ból az MK vál­to­zat, azaz a Mid­night Spe­cial kiadás. Ezek fényes fekete fénye­zést kap­tak és motor­blokk­juk is fekete szín­ben pom­pá­zott, arany színű dekor­csí­kok­kal és aranyra szí­ne­zett fel­ni­vel. A másik újdon­sá­gok az 500 köb­cen­tis kis XV jelen­tette, ami a ma annyira köz­ked­velt XV535-ös típu­sok elő­fu­tára volt. 70 fokos, V2-es blokk­já­val és kel­le­me­sen vissza­fo­gott negy­ven lóere­jé­vel fia­ta­lok­nak, kezdők­nek és höl­gyek­nek is elér­hetővé tette a V2-feelinget. Az XV500K azon­ban nem volt sike­res, 10 000 db sem készült belőle és csak 1983-ban gyártották.

1984-ben a Yamaha tel­je­sen átter­vezte az XV szé­ria kül­se­jét, és a Virago soro­zat a gyár­tás végéig ezt az irány­vo­na­lat követ­ték szinte vál­toz­ta­tá­sok nél­kül. Dupla hátsó rugós­ta­got, chop­pe­re­sebb ülést, opci­o­ná­li­san ren­del­hető hát­tám­lát, könny­csepp alakú ben­zin­tar­tályt és még sok, agyon­k­ró­mo­zott ele­met kapott az új váz. A Virago soro­zat sike­rét jelzi az is, hogy ez a design több, mint 15 évig komo­lyabb inga­do­zá­sok nél­kül egy­for­mán sike­res volt a vásár­lók köré­ben, és a leg­fi­a­ta­labb Virago model­lek is ezt a kül­le­met örököl­ték. Ebben az évben az USA kor­má­nya a Harley-Davidson lob­bi­já­nak hatá­sára védő­vá­mot vetett ki min­den 700 köb­cen­ti­nél nagyobb löket­tér­fo­gatú motor­ke­rék­párra, így pró­bálva gátat vetni az olcsó, zömé­ben 750-es japán moto­rok ellen, hiszen a H-D for­galma jelentő­sen vissza­esett a 80-as évek ele­jén. Ennek a lépés­nek a japá­nok egy ele­gáns húzás­sal vet­ték ele­jét: piacra dob­ták a 699 köb­cen­tis XV700 Virago-t. Ugyan­eb­ben az évben jelent meg az XV1000 is, amit ava­tat­lan sze­mek külső­leg meg sem tud­tak külön­böz­tetni a 700-as ver­zi­ó­tól (gya­kor­la­ti­lag csak az üzem­anyag szi­vattyú hiány­zik a 700-as motorról).

XV blokk

A vám­ról szóló tör­vényt 1987-ben eltö­röl­ték, így ismét vissza­tér­tek a 750 köb­cen­tis típu­sok, ugyan­ek­kor a leg­na­gyobb Virago is 100 köb­cen­tit híz­ha­tott: meg­je­lent az 1100-es, a máig ismert leg­na­gyobb Virago. A 750-es szé­riát 1997-i, az 1100-est 1999-ig gyár­tot­ták szinte változatlanul.

Az XV soro­zat egyik leg­el­ter­jed­tebb tagja, az XV535 1988-ban jelent meg, az ere­de­ti­leg XV500 alap­ja­ira építve. Hamar rend­kí­vüli nép­szerű­ségre tett szert, hiszen muta­tós, kom­pakt, könnyű, jól kezel­hető volt, ami­hez hoz­zá­já­rult a két sze­mélyt pont kényel­me­sen moz­gatni képes ereje és nyo­ma­téka. Az eladási muta­tók sze­rint évekig az egyik leg­ke­re­set­tebb motor­ke­rék­pár volt Euró­pá­ban és az USÁ-ban egy­aránt. A korai vál­to­za­tok érde­kes meg­ol­dá­so­kat vonul­tat­tak fel, mint pél­dául az „ál-tank”, ami alatt a légszűrő bújt meg, a valódi üzem­anyag­tar­tály az ülés alatt volt. 1990-től már csak a tar­ta­lék ben­zin­tar­tály volt az ülés alá sze­relve, a fő-tank az őt meg­il­lető helyre került. Az XV535-ös 2001-ig volt meg­ta­lál­ható a Yamaha modellpalettáján.

Yamaha modellpaletta

Az XV535-tel nagy­já­ból egy idő­ben jött ki a 250 köb­cen­tis vál­to­zat, ami ismét a kezdők, a höl­gyek és a fia­ta­lok kegyeit kereste. 20 lóerő­nyi tel­je­sít­mé­nye és pörgős motorja város­ban nagyon jó köz­le­kedő part­nerré teszi, ezért igen hamar ráha­ra­pott a közön­ség, főleg ha bele­kal­ku­lál­juk a 80-as évek végén jelent­kező ben­zin­árak roha­mo­san növekvő ten­den­ci­á­jat. Ebben a szel­lem­ben készült el 1997-ben az XV125 is, amit a kilenc­ve­nes évek köze­pén Euró­pá­ban beve­ze­tett új jogo­sít­vány kate­gó­ri­ák­hoz és az ekkor meg­re­for­mált gépjármű-biztosítás rend­szer­hez is iga­zo­dik. A 125 köb­cen­tis kate­gó­ria jelentő­sége ekkor nőtt meg iga­zán, és a Yamaha ráér­zett a lényegre: az ebben a géposz­tály­ban keres­gélők között is sokan sze­ret­tek volna stí­lu­sos, szép choppert.

A Virago soro­za­tot a Yamaha lezárt feje­zet­ként kezeli, bár szer­vi­zeit és az alkatrész-ellátást illetően az egyik leg­job­ban támo­ga­tott modell­csa­lád­ról beszél­he­tünk. Ennek elle­nére a gyár­tó­so­rok között új sze­lek fúj­nak és ma már csak a Drag Star, Wild Star szé­ri­á­kat gyárt­ják. Minő­ség­ben azon­ban a Virago sok egyéb típust túl­szár­nyalt, sok tekin­tet­ben még az utód­ja­i­nál is sok­kal tar­tó­sabb­nak és meg­bíz­ha­tóbb­nak bizonyult.

A Virago élt, él és élni fog!

 
BlogPlusz
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2011-03-12
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Óra
 
Kisvárda időjárása
 
Európai kempingek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak