A Virago-sztori
2013.05.09. 21:05
A Yamaha XV széria története egészen a 70-es évekig nyúlik vissza. Az amerikai piacon a japán motorok a Harley-Davidson árnyékában meghúzódva nem jeleskedhettek komoly eladási mutatókkal, hiszen a célközönség az amerikai szellemet kereste a motorozásban.
Képen: Yamaha XS650 twin, egy korai “custom” próbálkozás
A virago szó latin eredetű, jelentése “asszony” vagy “nő”. A Biblia szerint így nevezte Ádám az oldalbordájából teremtett első nőt: Dixitque Adam hoc nunc os ex ossibus meis et caro de carne mea haec vocabitur virago quoniam de viro sumpta est. Azaz: “És mondta az ember: ez már csontomból való csont, és testemből való test: ez asszonyembernek neveztessék, mert emberből vétetett”.
A közhiedelemmel ellentétben a szót a latin írásmód szerint ejtjük, és nem az angol nyelvterületen elterjedt “virádzsó”-nak.
A 70-es évek vége felé a japán gyártók – ezt az igényt felismerve – egyre inkább igyekeztek a custom-bike vonalra áttérni, motorjaikat amerikai stílussal felruházni. Sok érdekes és a mai szemmel furcsa öszvér motor született, amik a maguk nemében kifogástalanok, de valahogy mégsem voltak az igaziak. A japán mérnökök ugyanis a meglévő modelljeikből készítettek enyhén chopperes küllemet felvonultató altípusokat, mint pl. a Honda CB550 Nighthawk, Yamaha XS Custom vagy a Kawasaki KZ550 LTD.
Ezekből a motorokból azonban hiányzott valami. Mindegyik a bonyolult vagy stílusidegen, soros négy/kéthengeres motorját hozta magával és igazi “amerikás” vonásokat, valamint komoly és alacsony fordulatszámon használható forgatónyomatékot egyik sem tudott felmutatni. Ezt a tényt a Yamaha tervezőirodájánál egy Ed Burke nevű mérnök vázolta fel a stábjának a hetvenes évek végén és ebből kiindulva vetette fel egy teljesen új típus létrehozásának a szükségességét. Hap Ueno gépészmérnökkel összefogva elkészítették egy 75 fokos hengerszögű, V-2-es elrendezésű motorblokk terveit, ami rendkívül egyszerű és megbízható, kellemes ám mégsem zavaró mértékű a rezonanciája, és legfőképp: a nyomatékleadása a lehető leginkább Harley-szerű. A tervezési munkálatokat 1978-ban kezdték meg, az első utcaképes prototípus 1980-ban látta meg a napvilágot.
Az új blokk köré építették fel az egész motort, olyan technológiai újdonságokat beleszőve, mint a Monoshock-rendszerű központi rugós háromszög-lengőkar vagy a TCI (tranzisztoros vezérlésű, megszakító nélküli) gyújtásrendszer. 1981-ben került hát piacra az XV750H.
1982-ben került bemutatásra a nagy testvér, az XV920, ami a megnövelt lökettérfogatának köszönhetően még erősebb és nyomatékosabb lett. Ebből a változatból készült lánchajtású kivitel is túramotor üléssel, amit Európában TR1-ként forgalmaztak, analóg műszerekkel felszerelve. Korai XV920-asokon megtalálható a japán technokrata szemlélet egyik jeles képviselője, a Cycom fedélzeti műszeregység, ami digitális mikrovezérlőket és folyadékkristályos kijelzőt is magába foglalt.
Az 1983-as év két érdekes újdonságot is hozott az XV széria számára: ekkor jelent meg a 750 és 920 típusokból az MK változat, azaz a Midnight Special kiadás. Ezek fényes fekete fényezést kaptak és motorblokkjuk is fekete színben pompázott, arany színű dekorcsíkokkal és aranyra színezett felnivel. A másik újdonságok az 500 köbcentis kis XV jelentette, ami a ma annyira közkedvelt XV535-ös típusok előfutára volt. 70 fokos, V2-es blokkjával és kellemesen visszafogott negyven lóerejével fiataloknak, kezdőknek és hölgyeknek is elérhetővé tette a V2-feelinget. Az XV500K azonban nem volt sikeres, 10 000 db sem készült belőle és csak 1983-ban gyártották.
1984-ben a Yamaha teljesen áttervezte az XV széria külsejét, és a Virago sorozat a gyártás végéig ezt az irányvonalat követték szinte változtatások nélkül. Dupla hátsó rugóstagot, chopperesebb ülést, opcionálisan rendelhető háttámlát, könnycsepp alakú benzintartályt és még sok, agyonkrómozott elemet kapott az új váz. A Virago sorozat sikerét jelzi az is, hogy ez a design több, mint 15 évig komolyabb ingadozások nélkül egyformán sikeres volt a vásárlók körében, és a legfiatalabb Virago modellek is ezt a küllemet örökölték. Ebben az évben az USA kormánya a Harley-Davidson lobbijának hatására védővámot vetett ki minden 700 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú motorkerékpárra, így próbálva gátat vetni az olcsó, zömében 750-es japán motorok ellen, hiszen a H-D forgalma jelentősen visszaesett a 80-as évek elején. Ennek a lépésnek a japánok egy elegáns húzással vették elejét: piacra dobták a 699 köbcentis XV700 Virago-t. Ugyanebben az évben jelent meg az XV1000 is, amit avatatlan szemek külsőleg meg sem tudtak különböztetni a 700-as verziótól (gyakorlatilag csak az üzemanyag szivattyú hiányzik a 700-as motorról).
A vámról szóló törvényt 1987-ben eltörölték, így ismét visszatértek a 750 köbcentis típusok, ugyanekkor a legnagyobb Virago is 100 köbcentit hízhatott: megjelent az 1100-es, a máig ismert legnagyobb Virago. A 750-es szériát 1997-i, az 1100-est 1999-ig gyártották szinte változatlanul.
Az XV sorozat egyik legelterjedtebb tagja, az XV535 1988-ban jelent meg, az eredetileg XV500 alapjaira építve. Hamar rendkívüli népszerűségre tett szert, hiszen mutatós, kompakt, könnyű, jól kezelhető volt, amihez hozzájárult a két személyt pont kényelmesen mozgatni képes ereje és nyomatéka. Az eladási mutatók szerint évekig az egyik legkeresettebb motorkerékpár volt Európában és az USÁ-ban egyaránt. A korai változatok érdekes megoldásokat vonultattak fel, mint például az „ál-tank”, ami alatt a légszűrő bújt meg, a valódi üzemanyagtartály az ülés alatt volt. 1990-től már csak a tartalék benzintartály volt az ülés alá szerelve, a fő-tank az őt megillető helyre került. Az XV535-ös 2001-ig volt megtalálható a Yamaha modellpalettáján.
Az XV535-tel nagyjából egy időben jött ki a 250 köbcentis változat, ami ismét a kezdők, a hölgyek és a fiatalok kegyeit kereste. 20 lóerőnyi teljesítménye és pörgős motorja városban nagyon jó közlekedő partnerré teszi, ezért igen hamar ráharapott a közönség, főleg ha belekalkuláljuk a 80-as évek végén jelentkező benzinárak rohamosan növekvő tendenciájat. Ebben a szellemben készült el 1997-ben az XV125 is, amit a kilencvenes évek közepén Európában bevezetett új jogosítvány kategóriákhoz és az ekkor megreformált gépjármű-biztosítás rendszerhez is igazodik. A 125 köbcentis kategória jelentősége ekkor nőtt meg igazán, és a Yamaha ráérzett a lényegre: az ebben a géposztályban keresgélők között is sokan szerettek volna stílusos, szép choppert.
A Virago sorozatot a Yamaha lezárt fejezetként kezeli, bár szervizeit és az alkatrész-ellátást illetően az egyik legjobban támogatott modellcsaládról beszélhetünk. Ennek ellenére a gyártósorok között új szelek fújnak és ma már csak a Drag Star, Wild Star szériákat gyártják. Minőségben azonban a Virago sok egyéb típust túlszárnyalt, sok tekintetben még az utódjainál is sokkal tartósabbnak és megbízhatóbbnak bizonyult.
A Virago élt, él és élni fog!
|